Foto / Nan Melville
TRISHA BROWN DANCE COMPANY /// New York
Accumulation (1971) / Geometry of Quiet (2002) / Spanish Dance (1973) / If you couldn‘t see me (1994) / Present Tense (2003)
HAU 1 /// EUR 25 / 20 / 15 /// erm. EUR 15 / 10 /// 80 MIN
27 + 28 AUG / 20 h

More than 30 years of collaboration
Talk with Trisha Brown and Nele Hertling
28 AUG / 18 h /// Foyer


ACCUMULATION
This witty and now-legendary solo (here performed as a duet) is based on the simple principle of adding one gesture to another, one at a time, and repeating the growing phrase with each new movement. Although it isn’t the performer’s intention to portray anyone or anything, the dance is full of personal expression as the dancers respond to the physical action of the piece and to the audience.

GEOMETRY OF QUIET
Trisha Brown verbindet in GEOMETRY OF QUIET expressive Schmerzlichkeit
und Delikatesse der Musik mit einer Choreografie persönlicher und emotionaler Intimität: In dem ersten von Brown selbst entworfenen Bühnenbild scheinen die organischen Flötenklänge segelartigen Stoffbahnen zu entströmen und wieder zu versiegen, in gleicher Weise erscheinen und verwehen die Tänzer auf der Szenerie...

SPANISH DANCE
A dancer slowly raises her arms like a magnificent Spanish dancer and travels forward in time to Bob Dylan’s In the Early Morning Rain. When dancer A touches the back of dancer B, dancer B slowly raises her arms like a magnificent Spanish dancer and the two travel forward, touching the back of dancer C, etc., until they all reach the wall.

IF YOU COULDN'T SEE ME
Getanzt mit konsequenter Blickrichtung zur Dunkelheit der Hinterbühne, weg vom Zuschauer, trotzt diese Arbeit nicht nur den Konventionen und Umgangsformen der Performancekunst. Sie entzieht dem Körper gar die größere Hälfte seines expressiven Potentials: das Gesicht und die Vorderseite. Die Idee, mit dem Rücken zum Publikum zu tanzen, schlug Robert Rauschenberg vor, der auch die Kostüme und die Musik für elektrisches Klavier komponierte – seine erste Komposition überhaupt.

“A landmark within the history of collaboration
between the two artists, IF YOU COULDN’T SEE ME is also a masterpiece summarizing Brown’s longstanding application of rigorous structure and self-imposed limitation as a means of unleashing choreographic invention. The defining rule of the dance neutralizes the representation of everyday emotion to transform the human body into a richly expressive abstract form. The back is featured as movement’s architect and regulator, and the body’s inescapably sensuous allure, cancelled by partial invisibility, is surrendered to make palpable complexities of visual perception. It is as if the black cube of the theater, not the dancer, has rotated 180 degrees.“ (Susan Rosenberg)

PRESENT TENSE
In PRESENT TENSE kombiniert Trisha Brown abstrakte Ästhetik mit ihrem wieder entdeckten Interesse an erzählten Emotionen. Die Tänzer bewegen sich wirbelnd, fallend und sprühend im gesamten Raum, um dann immer wieder zu energetischen Körperskulpturen zu verschmelzen. Die charakteristisch erdigen Elemente in der Choreografie von Trisha Brown erscheinen vervollkommnet durch unerwartete Logik und poetische Motive.

Choreografie: Trisha Brown Mit: Leah Morrison, Hyun Jin Jung, Tony Orrico, Tamara Riewe, Judith Sanchez Ruiz, Todd Lawrence Stone, Melinda Myers, Laurel Tentindo, Todd McQuade. Unterstützt von: National Endowment for the Arts American Masterpiece: Dance Initiative, administered by the New England Foundation for the Arts, National Dance Project of the New England Foundation for the Arts, National Endowment for the Arts, Doris Duke Charitable Foundation, Andrew W. Mellon Foundation, Philip Morris Companies Inc., Dance Ink, Charles Engelhard Foundation, the Harkness Foundation for Dance, Andrew W. Mellon Foundation, Joyce Mertz-Gilmore Foundation, Doris Duke Fund for Dance of the National Dance Project, a program of the New England Foundation for the Arts, Ford Foundation, the Andrew W. Mellon Foundation and Altria Group, Inc. GEOMETRY OF QUIET: Im Auftrag von: White Bird/Portland, Oregon Montpellier Danse Festival. IF YOU COULDN'T SEE ME: Unterstützt von: William Forsythe und S.A. Spencer.
^TOP  > ALLE VERANSTALTUNGEN  > SPIELPLAN