Mi 18. AUG |
|
|
|
20 h SOMMER.BAR ERÖFFNUNG PARCOURS IM PODEWIL |
|
|
|
Ab 20 h Performance: CAMERA LUCIDA von Begüm Erciyas |
|
|
|
Ab 20 h Performance: INVERTED VISION PART 3 von Teresa Isabella Mayer |
|
|
|
Ab 20 h AADK, 5 Stunden Performance / Installation / Komposition von Jochen Arbeit, Abraham Hurtado & Vania Rovisco |
|
|
|
Ab 20 h BY_PRODUCT DO_IT_YOURSELF: micro-attempt to normality von Leslie Mannès, Manon Santkin & Jennifer Defays |
|
|
|
Ab 20 h Video: TRANSFORMANCE von Nina Kurtela |
|
|
|
20.30 h, 21.30 h, 22.30 h Film: THE EDGE OF THE CITY von Stefan Demming |
|
|
|
21 h, 22 h, 23 h Performance: WHAT THEY ARE INSTEAD OF von Jared Gradinger & Angela Schubot |
|
|
|
22 h Performance: THE LAST HOUR (DIE LETZTE STUNDE) von plan b, Sophia New & Daniel Belasco |
|
|
|
23 h LIVE RHYTHM PERFORMANCE von Diane Busuttil & Tayfun Schulzke |
|
|
|
ab 23 h Party: Musik: scout wölfli |
|
Do 19. AUG |
|
|
|
HAU2, WAU, 22 h Tanz im August Eröffnungsparty, Musik: DJ FETT |
|
Fr 20. AUG |
|
|
|
Podewil, 19 h Film: MERCE BY MERCE BY PAIK von Charles Atlas |
|
|
|
Podewil, 22 h Konzert: Concert dougherty/buck |
|
Sa 21. AUG |
|
|
|
Podewil, 21 h Film: MERCE BY MERCE BY PAIK von Charles Atlas |
|
|
|
Podewil, 23 h Performance: ANNIVERSARY AN ACT OF MEMORY von Monica Ross |
|
So 22. AUG |
|
|
|
Podewil, 18h Film: MERCE BY MERCE BY PAIK von Charles Atlas |
|
Mo 23. AUG |
|
|
|
HAU1, 19 h 23 h Installation: NEVERLAND von Andros Zins-Browne |
|
|
|
HAU2, WAU, 23.30 h Konzert: THE BOYS IN CONCERT mit Pieter Ampe & Guilherme Garrido |
|
Di 24. AUG |
|
|
|
HAU1, 19 h 23 h Installation: NEVERLAND von Andros Zins-Browne |
|
Mi 25. AUG |
|
|
|
Podewil, 18.30 h 23 h Performance: GUEST von Hyoung-Min Kim, Tommi Zeuggin & Alessio Castellaci |
|
Do 26. AUG |
|
|
|
HAU1, 19 h 23 h Installation: NEVERLAND von Andros Zins-Browne |
|
|
|
Podewil, 23 h Performance/Konzert: UUUHHH von Guillem Mont de Palol |
|
Fr 27. AUG |
|
|
|
HAU1, 19 h 23 h Installation: NEVERLAND von Andros Zins-Browne |
|
|
|
HAU2, STUDIO, 18 h, 23 h Performance: UNDERTONE von Sidney Leoni |
|
Sa 28. AUG |
|
|
|
Podewil, 15h 17 h Performance: THE EXTRA SENSORIAL GARDEN von Mette Ingvartsen |
|
|
|
HAU2, Foyer, 16 h Lecture: THINKING ABOUT SHIPBUILDING, SERVITUDE AND POCAHONTAS mit Fiona Wright |
|
|
|
Podewil, 23 h Konzert mit Marko Milič & Simon James Phillips |
|
So 29. AUG |
|
|
|
Podewil, 17 h Showing: ALL THE WAY OUT THERE von Mette Ingvartsen & Guillem Mont de Palol |
|
|
|
Podewil, 21 h Performance: ROSES AND BEANS von Tove Sahlin & Dag Andersson |
|
Mo 30. AUG |
|
|
|
Podewil, 17 h 19 h Performance: THE EXTRA SENSORIAL GARDEN von Mette Ingvartsen |
|
|
|
HAU2, FOYER, 22.30 h Konzert: WHEN THE HAND POINTS STRAIGHT UP THE EXCITEMENT STARTS, mit Claudia Lehmann, Julia Malik, August Diehl & Hans Narva |
|
Di 31. AUG |
|
|
|
HAU2, STUDIO, 18 h Showing VOICE OVER von Marie-Caroline Hominal |
|
|
|
HAU2, STUDIO, 22.30 h Showing THE GOLDEN HOLE (.... IN ........) von Maria Jerez Quintana |
|
Mi 01. SEP |
|
|
|
Podewil, 15h 2 h INPEX & mychoreography presents THE SWEDISH DANCE HISTORY redux |
|
Do 02. SEP |
|
|
|
Podewil, 22.30 h Performance: BATTERIE von David Wampach |
|
Fr 03. SEP |
|
|
|
Podewil, 23 h Konzert: LES SLOVAKS THE CONCERT |
|
|
|
Podewil, 24h TANZ IM AUGUST ABSCHLUSSPARTY, Musik: ANDOR!!& |
|
|
|
|
SOMMER.BAR ERÖFFNUNG - PARCOURS IM PODEWIL
18. AUG // ab 20 h, Podewil
CAMERA LUCIDA, Performance für jeweils einen Performer & einen Zuschauer, von Begüm Erciyas, mit Jacob Peter Kovner
Eine Performance, in der das Bühnengeschehen im Gespräch mit dem Zuschauer entsteht. Bild für Bild, Moment für Moment wird eine Performance entwickelt.
Pictures are generated through the verbal negotiation between performer and audience member until a shared imagination is being looked at. |
|
|
|
18. AUG // ab 20 h, Podewil
INVERTED VISION PART 3, ein performativer Parcours von Teresa Isabella Mayer, Performance: Teresa Isabella Mayer & Marijana Savovska
„Wenn die eigenen Füße am Boden bleiben, aber die der Anderen plötzlich auf Augenhöhe laufen. Die Unterbrechung der Selbstverständlichkeit der Bewegungen, Desorientierung, Koordinationsprobleme, Verlangsamung.“ F. Pahlke
Unterstützt von: Institut für Biologie/ Berlin, Institut für Psychologie der Leopold Franzens Universität Innsbruck, Schneider Laborplan, Berliner Kulturverwaltung und sommer.bar/ Tanz im August › Dank an: Gabi Beyer, Familie Mayer und Nikola Jeremic |
|
|
|
18. AUG // ab 20 h, Podewil
AADK, 5 Stunden Performance / Installation / Komposition von Jochen Arbeit, Abraham Hurtado & Vania Rovisco
„AADK“ (Aktuelle Architektur der Kultur) zeigt 5 Stunden Performance bestehend aus unterschiedlichen Versatzstücken vorheriger Arbeiten, teilweise neu komponiert und miteinander verzahnt.
FOTO Paulo Brandao Melo
Einen Teil bildet „The Black Hold Fountain“, eine Arbeit, in der ein Körper den anderen rhythmisch und fast fanatisch unter Wasser taucht. Der Kampf um Luft und Atem wird hier in sehr eindringlicher Weise gezeigt.
The presentation is also made up of the encounter between music and performance, as well as of other elements that are part of the work that the collective has been presenting to its public. |
|
|
|
18. AUG // ab 20 h, Podewil
BY_PRODUCT DO_IT_YOURSELF: micro-attempt to normality, von Leslie Mannès, Manon Santkin & Jennifer Defays
„By-product“ spielt mit der Idee, den Körper leicht abweichend von der Norm zu präsentieren, gerade genug, um ihn wieder unbekannt werden zu lassen, damit wir ihn wieder hinterfragen und neu entdecken können.
FOTO by-product
„By-product“ proposes a game: to observe as a performance the way we daily stage our flesh. The Kits Do-it-yourself is a box containing a user manual, an accessory and a badge, and you'll become a by-product. A photofix will be there for you to immortalize your portrait and contribute to the ongoing "By-product“ history.
www.by-product.be |
|
|
|
18. AUG // ab 20 h, Podewil
TRANSFORMANCE, Video von Nina Kurtela
„Transformance“ dokumetiert eine viermonatige Performance. Während dieses Zeitraums ist die Künstlerin Zeugin und gleichzeitig Zuschauerin des Umbaus der Uferhallen im Berliner Wedding in eine Theaterbühne.
FILMSTILL
The artist is present at the birth of Berlin's new contemporary dance centre, an institution that will certainly come to play a part in shaping and organizing the dynamic of the city's dance community.
www.ninakurtela.com |
|
|
|
18. AUG // 20.30 h, 21.30 h, 22.30 h, Podewil
THE EDGE OF THE CITY, Film von Stefan Demming
„The edge of the city“ begann 2004 als Kooperation mit dem Urbanisten Wonne Ickx als audiovisuelle Suche nach dem Rand von Mexico-City. Der Fokus lag dabei auf den Menschen an der Peripherie und ihren konkreten Lebenswelten.
Das Video verbindet verschiedene Stile in einer Collage aus dokumentarischen mit essayistischen Erzählweisen. |
|
|
|
18. AUG // 21 h, 22 h, 23 h, Podewil
WHAT THEY ARE INSTEAD OF, Performance von Jared Gradinger & Angela Schubot
Angela Schubot und Jared Gradinger zeigen jeweils 20 Minuten ihres erfolgreichen Duos in unmittelbarer Nähe zu einer begrenzten Anzahl von Zuschauern. In „What they are instead of“ suchen die beiden nach dem bedingungslosen Miteinander.
FOTO Florian Braun
„How can we coexist? To say 'I' means turning the other into a foreign entity.
How intimate can we be? Where does the surplus intimacy go? How much of our physical individuality is left at the end?“ Gradinger & Schubot
Lichtdesign: Andreas Harder › Mitarbeit: Lisa Densem, Sigal Zouk
www.twofish.info
www.jared.gradinger.com |
|
|
|
18. AUG // 22 h, Podewil
THE LAST HOUR (DIE LETZTE STUNDE), Performance von plan b, Sophia New & Daniel Belasco
What would you choose to say to a loved one if you only had half an hour left?
„In The Last Hour“, the performance duo accepts this challenge and calls a final conference of confessing; they reveal secrets, share memories and unfulfilled hopes for the future.
FOTO plan b
Jede verstreichende Minute wird durch eine Schachuhr überwacht, sie weist gnadenlos auf die verstreichende Zeit hin, auf die Notwendigkeit, verstanden zu werden, um Vergebung bitten zu können und den letzen Augenblick zu teilen. Es gibt vorher keine Proben, es werden keine Notizen gemacht. |
|
|
|
18. AUG // 23 h, Podewil
LIVE RHYTHM PERFORMANCE, von Diane Busuttil & Tayfun Schulzke
Diane Busuttil und Tyfun Schultke schlagen in ihrer Performance eine Brücke zwischen Stepptanz und Schlagzeug.
FOTO Christine Divito
The meeting of tap dance and drum rhythms sets the audience on fire. |
|
|
|
18. AUG // ab 23 h, Podewil
Party, Musik: scout wölfli |
|
|
|
19. AUG // 22 h, HAU2, WAU
Tanz im August Eröffnungsparty, Musik: DJ FETT |
|
|
|
20. AUG // 19 h & 21 AUG // 21 h & 22 AUG // 18 h, Podewil
MERCE BY MERCE BY PAIK, Film von Charles Atlas
Der Film ist aus „Blue Studio: Five Segments“ (1975-76) von Merce Cunningham und Charles Atlas und „Merce and Marcel“ (1978) von Nam June Paik und Shigeko Kubota gebildet.
FILMSTILL
A two-part tribute to Merce Cunningham and Marcel Duchamp, Paik and his collaborators question art, life and time through video. Paik's electronic manipulations cause time and space to be layered and transformed. |
|
|
|
20. AUG // 22 h, Podewil
CONCERT: DOUGHERTY/BUCK, mit Brendan Dougherty & Tony Buck
Die beiden Drummer nutzen Improvisation als Methode um neue Musik zu kreieren.
FOTO Devin Hartman
They are not afraid of repetition, volume, change, noise or mistakes.
Tony Buck: drumset & guitar › Brendan Dougherty: drumset & synthesizer |
|
|
|
21. AUG // 23 h, Podewil
ANNIVERSARY AN ACT OF MEMORY, Act 26, eine Rezitation aus dem Gedächtnis der Allgemeinen Erklärung der Menschenrechte von Monica Ross
FOTO BGMills
In „Act No. 26 of Anniversary“ - an act of memory the artist Monica Ross will attempt to recite the entire text of the Universal Declaration of Human Rights (1948) from memory. |
|
|
|
23. AUG // 23.30 h, HAU2, WAU
THE BOYS IN CONCERT, Konzert mit Pieter Ampe & Guilherme Garrido
ABBILDUNG Gui Garrido
„After years of dreaming of being in a band, and full of musical luggage, Gui confronted Pieter with a shitload of musical dreams... Gui going as a train and Pieter as the cow who was watching and wondering how or what that train was... finally the cow inside Pieter exploded and a part of it ended up on the train Gui was driving. 'THE BOYS in concert' is the exploded part of the cow on the train.“ Ampe & Garrido |
|
|
|
23., 24., 26. & 27. AUG // 19 h 23 h, HAU1
NEVERLAND, Video Installation von Andros Zins-Browne
Für „Neverland“ verwendet Zins-Browne eine aus dem 18. Jahrhundert stammende holographische Technik. Als Effekt wird ein frei stehender, dreidimensionaler Körper erzeugt. Christophe Lesquene, einer der weltweit berühmtesten Michael Jackson-Imitatoren, ist als Jackson verkleidet. Schwitzend und außer Atem sehen wir ihn immer nur wie kurz vor der Bewegung oder direkt nach dem eigentlichen Event.
FILMSTILL
The effect is the somewhat uncertain sense-approaching, a one-on-one intimacy with what is either a recognizable, larger-than-life pop-icon, or the absent, phantom body of one of the greatest disappearing acts of all time. |
|
|
|
25 .AUG // 18.30 h 23 h, Podewil
GUEST, Performance von und mit Hyoung-Min Kim, Tommi Zeuggin & Alessio Castellaci
„Guest“ handelt von der menschlichen Grausamkeit, Orte und Gesellschaftsmodelle mit Gewalt zu verteidigen, und geht der Frage nach, wie der Mensch auf Bedrohungen reagiert und wann sich Verzweiflung und Verlangen nach Sicherheit in Brutalität verwandeln. Es ist eine Meditation über unsere Angst um unser Leben und unseren Besitz sowie über die Suche nach sicheren Orten und einem guten Leben.
FOTO Thomas Aurin
„GUEST“ premieres in July at Dock 11. At sommer.bar, the artists are showing within a long term performance an adaptation of the piece.
Musik: Alessio Castellacci › Licht: Benjamin Schälike › Ausstattung: Anja Steglich |
|
|
|
26. AUG // 23 h, Podewil UUUHHH, while inventing horrors I was a teenage werewolf, Performance / Konzert von Guillem Mont de Palol in Zusammenarbeit mit Dr. Kurogo & Jorge Dutor
„UUUHHH“ ist eine Performance und gleichzeitig ein Soundevent. Unter Verwendung von Horrorsoundklischees ensteht ein Stück über Sound und seine Bedeutung. Nichts hört sich so an wie es aussieht, auf die Ohren kann hier kein Verlass mehr sein.
FOTO Paul Sixta
„We sing an overture as if a movie soundtrack. There is blood, screams, tombs, death dances, werewolfs, tunnels with no exit. The objects get alive, balls shoot, rackets scream, balloons howl, ropes bell and blankets rain." G. Mont de Palol |
|
|
|
27. AUG // 18 h & 23 h, HAU2, STUDIO
UNDERTONE, Performance von Sidney Leoni, Marcus Doverud, Peter Lenearts & Gästen
Die Performance findet in absoluter Dunkelheit statt. Während der Hör- und Sehsinn verschwimmt, der Sinn für Zeit verloren geht, werden Reize wie der Geruchs- und Tastsinn aktiviert.
FOTO Sidney Leoni
„'Undertone' appears at the intersection of technology & physical sensation, and consists in dividing and displaying the Sensorium the sight, sound, smell, taste, & touch of a shared space of performers and audience.“ S. Leone
Supports to the research: Weld, scene for experimental art/ Stockholm, Artlink/ Bucharest, Jardin d´Europe, Cullberg Ballet, sommer.bar/ Berlin, Danshögskolan University of Dance/ Stockholm. Research financed by Konstnäranämnden, the Swedish Arts Grants Committee |
|
|
|
28. AUG // 15 h 17 h & 30 AUG // 17 h 19 h, Podewil
THE EXTRA SENSORIAL GARDEN (test version), Performance von Mette Ingvartsen
Die Performance stimuliert die Imagination und Sinneseindrücke in den Körpern der Besucher. Ein Stück künstlich erzeugte Natur, die erlebbar wird, wie ein virtueller Garten.
The visitors' bodies are transformed into site specific locations, into small stages on which this performance takes place.
Begrenzte Platzanzahl: Anmeldungen unter prodassistant@tanzimaugust.de oder 030 247 49 795 |
|
|
|
28. AUG // 16 h, HAU2, Foyer
THINKING ABOUT SHIPBUILDING, SERVITUDE AND POCAHONTAS, Künstlergespräch mit Fiona Wright
Reflections on research, hopes and hidden fascinations in performance making. With some anecdotes, some quotations, some video on small screens and perhaps a song, before we are finished and the audience are invited to take a closer look.
ABBILDUNG Becky Edmunds
Fiona Wright zeigt im Festival außerdem das Stück „Behind Doors“, in Zusammenarbeit mit Becky Edmunds und im Rahmen von "House Without A Maid" von Simone Aughterlony & Jorge León.
www.historydances.co.uk
www.fionawright.org |
|
|
|
28. AUG // 23 h, Podewil
KONZERT, von Marko Milič & Simon James Phillips
Marko Milič (Performer) und Simon Phillips (Musiker) werden sich am 28. August zum ersten Mal persönlich treffen zu einem ungewöhnlichen Konzert.
Two artist will apply their own interest inside of this proposal where they will try to negotiate their unfamiliar aesthetics.
Simon James Phillips is a Berlin based Australian pianist originally from a classical background, but now is mostly an experimental improvisor. His music is heavily influenced by minimalism and electronic music and he has developed a techique where he makes use of the overtones and resonance of the piano to create an almost 'electronic' wash of sound.
www.simonjamesphillips.com |
|
|
|
29 AUG // 17 h, Podewil
ALL THE WAY OUT THERE, Showing von Mette Ingvartsen & Guillem Mont de Palol
„All the way out there...“ ist der Ausgangspunkt für eine Recherche, in der die beiden Künstler sich mit übertriebenem und extremem Ausdruck beschäftigen. Im Rahmen einer Residenz in der sommer.bar 2010 entwickeln sie erste Ideen. |
|
|
|
29. AUG // 21 h, Podewil
ROSES AND BEANS, von Tove Sahlin & Dag Andersson
A performance about the private, the political and the pop aspects of love.
„'Roses and Beans' is a political cake buffet and private show with sharp elbows and soft hearts which takes its starting point in the striking power of pop culture and joins in with the ever-present choruses about love, relationships and sexuality. With rosy cheeks, flirty bodies and occasional love songs sung to the rhythm of a strict march we bang our heads into the kitchen sink meanwhile we investigate the couplerelationship as an institution and the template of success.“ Tove Sahlin & Dag Andersson
FOTO Ela Spalding/ Estudio Nuboso
Bastardproduktion (Bastard Production) is a constellation of theatre, dance and video artists who have gathered to give each artistic love and support in both common and individual projects. What permeates all production work is a continous search for non-hierarchical working methods and a passion to explore social phenomenas of our time. Bastardproduktion has among other things previously produced „Swedish Standard“ (2009), „Donediddo“ (2009), „IngerIngerInger“ (2007-2008), „No One Is Completely Evil“ (2005).
For more info: www.bastardproduktion.se |
|
|
|
30. AUG // 22.30 h, HAU2, FOYER
Konzert: WHEN THE HAND POINTS STRAIGHT UP THE EXCITEMENT STARTS, Konzert mit Claudia Lehmann, Julia Malik, August Diehl & Hans Narva
FOTO Uli Meier
Stilistisch ist die Musik eine Mischung aus allem, was Hans Narva in seinem bewegten Leben schon gemacht hat. Die getragene Kammermusik des Crack-up Collective scheint ebenso durch wie der experimentelle Elektro-Punk von Herbst in Peking. Der Ausdruck tiefer Trauer dient als Klammer um die Klangvielfalt als Würgegriff der Verzweiflung, den glücklicherweise immer wieder ein Ton des Trostes löst. Aber es ist ein seltsamer Trost, den die Musik spendet, einer der sagt: Es ist nicht schlimm, dass du nie wieder glücklich wirst! |
|
|
|
31. AUG // 18 h, HAU2, STUDIO
VOICE OVER, Showing von Marie-Caroline Hominal
In ihrer zweiwöchigen Residenz in der sommer.bar arbeitet die Künstlerin an einer Debatte zwischen ihrer eigenen Persönlichkeit und einer stereotypen sozialen Rolle.
FOTO Clive Jenkins
"Drawing from romanticism the notions of evasion and abandonment of the body, I am looking for images that instill a sense of eternity." M.C. Hominal |
|
|
|
31. AUG // 22.30 h, HAU2, STUDIO
THE GOLDEN HOLE (.... IN ........), Showing von Maria Jerez Quintana
" .. .. literature ... spectator ....... ... ... ..... . ..... .. ... only one ..... , ..... ... hundreds of pieces, as .... as .......... ... in the room"
Maria ..... .
Maria Jerez Quintana zeigte in letztem Jahr „THE MOVIE“ und ist in diesem Jahr während einer zweiwöchigen Residenz wieder zu Gast in der sommer.bar. |
|
|
|
01. SEP // 15 h 2 h, Podewil
INPEX & mychoreography presents THE SWEDISH DANCE HISTORY redux
Wir laden Sie ein zu einem Nachmittag und einer langen Nacht voll Lectures, Tanz, Erfrischungen, Talkshows, Rock n’ Roll-Choreographie, Lesungen, Interviews, unbeschreiblichen Abenteuern - oder einfach nur zum Verweilen und Plaudern.
A night of dance history and the making of the future. History created without author, without authorization made by dancers and choreographers for makers and doers. INPEX and mychoreography opens the doors to history by reperforming the making of, the extra material of history.
With and by INPEX and mychoreography with support from Swedish Arts Grants Commission and Univ. of Dance and Circus Stockholm. |
|
|
|
02. SEP // 22.30 h, Podewil
BATTERIE, Performance von David Wampach, mit Steve Heather
FOTO Richard Wampach
„BATTERIE is a meeting between a drummer and a dancer.
BATTERIE is an event during which the drummer and the dancer are allocated exactly the same space.
BATTERIE is an instrument or rather, a kit of instruments of music, or of cooking.
BATTERIE is a series of movements, mostly jumps -- in which the legs and feet beat in the air.
BATTERIE is what we recharge, or what goes flat.
BATTERIE is the origin of these words BÂbord and TRIbord, which are the French equivalents of port and starboard on a boat; BÂbord equals left and TRIbord equals right, perhaps as tennis players might play ball.“ David Wampach |
|
|
|
03. SEP // 23 h, Podewil
LES SLOVAKS THE CONCERT
„Starting from the songs we used in our dance shows, we will continue working on songs from different regions of Slovakia, each region consisting of its own style.“ Les Slovaks
Ein Konzert zum Mitsingen und Mittanzen zu traditionellem 52%igen Pflaumenschnaps. |
|
|
|
03. SEP ab 24 h, Podewil
Abschlussparty Tanz im August
Musik: ANDOR!!& |
mit freundlicher Unterstützungvon:
|
|
|
Konzept/Programm: Kerstin Schroth |