SARAH MICHELSON /// New York
DOGS /// Deutschlandpremiere
HAU 1 /// EUR 20 / 15 / 10 /// erm. EUR 10 /// 85 MIN
28 + 29 AUG / 19. 30 h




Sarah Michelsons ebenso aufwühlende wie geistreiche Tanz-Theater-Architektur-Stücke führen ihr Publikum von Anfang an in die Irre. Manchmal lässt Michelson menschliche Aktionen in diese sorgsamst neu erfundenen Räume als Module einfließen, übereinandergelagert oder aneinandergereiht. Gesprochener Text, Requisiten, Tanz und Musik verbinden sich zu einer bizarren, ideenreichen Welt, gleich der unlogischen Logik von Träumen. In DOGS scheint sich dieser Traum in einer nahezu menschenverlassenen Villa abzuspielen – in einer Eingangshalle wie aus einem Film der 30er Jahre. In Sarah Michelsons mehrfach mit Bessie Awards ausgezeichneten Arbeiten nimmt die Umgebung, in der sie stattfinden, einen ebenso hohen Stellenwert ein wie die möglichen tänzerischen Darstellungsformen selbst, deren Bewegungen sich aus der Anlage des Theaters, seiner Beschaffenheit und seiner Atmosphäre generieren.

Given her own characterization of her position in the dance field, Sarah Michelson is, in a manner of speaking, the resident contrarian. Ten years working in New York‘s downtown dance community has helped the award-winning choreographer develop an unflinchingly anti-establishment profile. The British-born Michelson works in an emphatically theoretical and self-referential tradition – which means there‘s a detailed conversation behind every decision. Each new project responds to a previous one, to a critical response at a previous production, to a colleague‘s project or all of the above. Anchoring Michelson‘s theoretical discursions is her insistence that DOGS is “constructed without any irony.” Somehow, the piece manages not to talk about its medium, while provoking and representing a multifaceted reflection on the drama-act itself. DOGS proposes that even in its putatively pure state, theatre is haplessly selfreferential.



Choreografie: Sarah Michelson In Zusammenarbeit mit: Parker Lutz, Jennifer Howard, Greg Zuccolo Visual Design: Parker Lutz & Sarah Michelson Szenografie: Charlotte Cullinan Musik: Mike Iveson Ton: James Lo Licht: Davison Scandrett, Sarah Michelson Lichtkonzept: Patrice Besombes, Ross Cameron Kostüme: Deanna Berg, Debbie Thomas Produzent/Manager: Barbara Bryan. Koproduktion: The Brooklyn Academy of Music Unterstützt von: Creative Capital, Jerome Foundation, American Music Center Live Music for Dance Program, Doris Duke Fund for Dance of the National Dance Project, a programme administered by the New England Foundation for the Arts.

Foto: Eric McNatt